תאורת פנים – גופי תאורה לד יש המתבוננים אל תאורת הפנים כאל פריט פונקציונלי בלבד, שמטרתו המוצהרת ואולי אפילו היחידה היא להאיר את המבנה. תפיסה זו רחוקה מלהיות מדויקת, כאשר כיום ידוע כי התאורה עצמה יכולה להיות פריט עיצובי מהשורה הראשונה.

אחת ההשלכות של כך היא העלייה הדרסטית במגוון פתרונות התאורה מהם ניתן לבחור ועליהם ניתן להתבסס.

המאמר הנוכחי מתייחס לאחת הבחירות הנפוצות ביותר בנקודת הזמן הנוכחית, והיא בחירה בגופי תאורת לד. אלה זוכים לפופולאריות אדירה כיום עקב מגוון רחב של סיבות, דוגמת חיסכון משמעותי בצריכת החשמל, אורך חיים גבוה במיוחד, הפצת אור חזק ואחיד, מחירים משתלמים ועוד.

אינספור פתרונות – בהתאמה אישית

עולם גופי התאורה מלד הוא עולם רחב מאד, ובו השמיים הם הגבול. תאורת הלד עשויה להגיע בצורות שונות, אותן ניתן להתאים למאפיינים אחרים של החלל המעוצב, לטעם האישי של אלה המתגוררים או משתמשים במבנה, וכמובן – גם לתקציב שמעוניינים להקדיש למשימה. את התאורה ניתן לשלב באופנים שונים בחלל עצמו, אפילו יחד עם גופי תאורה אחרים.

את הסקירה אנחנו מתחילים עם גופים שקועי תקרה או רצפה מעוצבים. מעצם ההגדרה שלהם, ניתן למקם אותם כחלק מכל תקרה או רצפה בבית, כאשר השילוב האינטגרלי של התאורה כחלק מהמבנה מאפשר חיסכון משמעותי במקום (לכן, זוהי אופציה נפוצה מאד בחללים קטנים עד בינוניים). הגופים השקועים מציעים הרבה מאד אפשרויות עיצוביות, יוצרים עיצוב אלגנטי מאד של החלל, מאפשרים ליצור אפקטים שונים של תאורה (למשל, תחושת עומק) ופשוטים הרבה יותר לתכנון ביחס לעבר.

אופציה מעניינת אחרת היא ליצור תאורת קיר, שיכולה להיות הן שקועה בקיר והן תלויה בסמוך אליו. תאורת הקיר מפיצה לרוב אור נעים, שיכול להיות גם נקודתי, ולכן היא מתאימה מאד לסלונים, למסדרונות, לפינות אוכל וכיוצא בזה. פתרון תאורה זה מאפשר לרוב גמישות (בייחוד במקרה של מנורה תלויה), כאשר מעלה נוספת היא המחיר הנמוך של התאורה ביחס לאופציות אחרות.

המעוניינים בפתרון הקלאסי יכולים לבחור במנורות התלויות על גבי התקרה. אלה יכולות להגיע בשלל עיצובים, כולל כאלה הנחשבות ליוקרתיות במיוחד, כאשר פיזור האור הוא נעים, ממוקד ובעל נוכחות. מנגד, הפתרון מתאים פחות בחללים קטנים או נמוכים, בין השאר עקב פיזור שאינו אחיד של אור.